-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:11281 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

خداوند متعال ميل زيبايي را در انسان ها به ويژه بانوان قرارداده است ; پس چرا مي گويند زنان نبايد در جامعه آرايش كنند؟ چگونه مي توان اين ميل را ارضا نمود و يا چرا اين ميل در وجود ما قرار دارد؟

خداوند متعال , تنها ميل به زيبايي و زيبا شدن و جلوه و ناز كردن رادر انسان قرار نداد, بلكه ميل هاي ديگري را نيز در انسان قرار داد. او ميل دارد تمام مال ها از آن او باشد و زيباترين مكان دنيا متعلق به او باشد و زيباترين همسر راداشته باشد. از اين اميال , انسان سير نمي شود, بلكه در هر وادي حرص و ولوع است است : (1)

افراط و تفريط در اين اميال , آثار بد فردي و اجتماعي دارد و احياناً ميل انسان ها در بسياري از مواقع به تنازع و درگيري كشيده مي شود, مثلاً مردي زن زيبايي را مي خواهد و مرد يا مردهاي ديگري نيز به دنبال اويند و در نتيجه درگيري مي شود; همين طور در املاك . اگر همهء مردم بخواهند اميال خود را اِعمال كنند, به درگيري منجرّ مي شود; از آن رو كه زن مظهر جمال خدا است و مرد, مظهر جمال دوستي خدا است . .

دو تفكر در اين زمينه بر جوامع بشري حاكم است ; تفكر غربي , مبني بر اين كه شخصيت زن در اين است كه به خانه و خانواده پشت كند و به كار روي آورد وشخصيت او, به برق طلاي او است و اين كه كاري به طفل معصوم و شوهر و خانه نداشته باشد, بلكه دنبال بيرون رفتن از منزل باشد و شخصيت خود را در تجمل گرايي و زينت آرايي ببيند. به عبارت ديگر: اصالت را به زن ندهند, بلكه اصالت رابراي طلا و فرش و مبل و... بدانند. تفكر ديگر اين است كه شخصيت زن در جلوه گريِ بيرون از خانه نيست , بلكه شخصيت و جلوه گري او بر اساس تشكيل خانواده و نگه داري بنيان هاي محكم خانواده و شوهر داري است . چون اگر جلوه گري وزيبايي خواهي او كنترل نشود و در مسير درست استفاده نشود و از خانه و شوهر, به ديگران و جامعه بروز دهد, مفاسدي خواهد داشت و زن از اصالت آفرينش خودخارج خواهد شد.

يكي از اشتباهات بزرگي كه دنياي غرب انجام داد, اين است كه چون مي خواست از زن , مرد مصنوعي بسازد, خرافات دوران جاهليتِ كهن , شكل مدرن و علمي به خود گرفت . كساني از حقوق زن حمايت كردند كه شهوت ران بودند ومي خواستند عفاف و شخصيت و ارزش زن را از بين ببرند. آنان از زنان دركارخانه ها به عنوان كاركنان خوب و كم توقّع , استفادهء نامشروع مي كردند. ويل دورانت مي گويد: در مجلس عوام انگلستان , صاحبان كارخانه ها بودند كه دم ازحقوق زنان مي زدند; يعني وجود زن , ارزش و شخصيت زن , وسيلهء سودجويي ومنفعت طلبي و كام جويي يك عده صاحبان پول شد. زنان را از خانه بيرون كشاندندو گفتند: اينان مانند مردان , سركش نيستند. اين ها كارگران خوب و آرام و كم سر وصدايي هستند و از طرفي از زيبايي آنان به طور مفت و مجاني كام جويي مي كردند.

در نتيجه مفاسد فراواني از قبيل بي بند و باري و بي عفتي و برهنگي و بچه هاي بي سرپرست و دردهاي فراوان اخلاقي و رواني و سرخوردگي شوهران از زنان بي بند و بار پيش آمد. بي رغبتي آنان به زنان خود و جدايي و دل بستن به زنان ديگر,از آثار بد و منفي غرب گرايي است كه متأسفانه در كشورهاي اسلامي رواج پيدامي كند, در حالي كه قرآن دواي دردهاي بشر را, پاكي و عفاف زنان مي داند:

آيات خدا اين است كه براي شما از جنس خودتان , همسراني خلق كرد تا با آنان انس بگيريد و بين شما مودّت و دوستي و رحمت قرار داد>.

بنابراين جمال و زيبايي و تجمل زن بايد در زندگي زناشوئي مصرف شود.(2)

(پـاورقي 1.معارج (70 آيهء 19

(پـاورقي 2.با استفاده از منزلت زن , ص 168

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.